Motorsykler i Norge

Motorsykler i Norge

I Norge har vi en del strenge regler når det gjelder kjøretøy, vei og naturbruk. Dermed er det ikke så mange steder man kan kjøre offroad. I tillegg til de banene der det er lov å kjøre offroad hvis du er med i en klubb, er det selvfølgelig mye mer fristende å legge på tur i en skog eller et avsides område. Det er og mulig å ta med to-hjulingen sin ut av landet og utforske andre steder hvor det kanskje ikke er så lovregulert dette med offroadkjøring. Sykkelen du kjøper til dette formålet bør gjerne ha en del egenskaper som motorsykler ellers ikke har. Hvis man ikke er så eventyrlysten til å kjøre offroad og utforske avsidesveier og steder, kan man alltids gå for den mer konvensjonelle sykkelen. Jeg har utforsket litt hva som er de mest populære motorsykkeltypene i Norge, men først vil jeg si litt om motorsykkelhistorien.

Historie

Det er litt uklart når de første motorsyklene ble til for i starten ble det utviklet dampdrevne sykler i Frankrike og USA på slutten av 1860-tallet. De første serieproduserte syklene kom i 1894, altså de med forbrenningsmotor og deretter har det skjedd mye. De første merkene var Indian og Harley-Davidson i USA og britiske Triumph som alle ble etablert helt i begynnelsen av 1900-tallet. Etter hvert som salget tok av etablerte BMW og Zundapp seg og dominerte frem mot slutten av 1960-tallet. Japanske Honda, Suzuki, Kawasaki og Yamaha startet produksjonen av tyngre motorsykler på 60- og 70-tallet og overtok dominansen på markedet.

Populære syklene i Norge

Populære syklene i Norge

Det selges stadig flere motorsykler her til lands og fire motorsykkeltyper står for over 80 prosent av salget. Disse typene er Adventure, Naked, Custom og Sportstouring. Adventure og Naked alene tar over 70 prosent av markedet. Adventure-motorsykler er en svært variert klasse hvor man finner offroad varianter på under 700 kubikk, men også mer vanlig vei/asfaltsykler med motorer på over 1200 kubikk. Denne typen var i utgangspunktet kun offroadorientert, men det har de siste årene blitt laget flere og flere asfaltvarianter, da behovet for det har blitt større. Mange sjåfører har blitt mer komforbeviste og ønsker å sitte godt mens de tar seg en lang tur og oppdager spennende omgivelser. En av de mest populære modellene i Adventure-klassen er Honda Africa Twin. Naked-modellene er av den klassiske varianten hvor komfort og veiegenskapene er klart viktigst. Disse er fra 125 kubikk opp til store motorer. Utseende varierer fra mer 60-talls klassisk utseendet til de mer moderne syklene. KTM Duke 890 er blant de mest populære variantene her.

Custom-sykler har vært veldig populære i mange år. Det særegne utseende med lavt sete og mektig sykkel har vært ensbetydende med befriende og rolig kjøring, hvor man har full kontroll både i byen, men også ute på den åpne veien. Mange av dagens Custom-typer ligner på amerikanske sykler, men mangfoldet har blitt enormt. Harley-Davidsom er den mest kjente i denne klassen. Sportstouring-varianten har tatt over de tidligere racertypene, da man ønsket mer komfort. Disse motorsyklene med noe høyere sete og behagelig støtdemping blir nå regnet for å være en perfekt mellomting mellom sportssykkel og avslappende tourer. De har blitt tilpasset til daglig kjøring, men også til lengre turer med høyere fart.

Kanskje du også liker…

© 2021 Gullhagen-Motor