Volvo Felt i Forsvaret

Tiden til denne trofaste og kjente sliteren i Forsvaret, er for lengst forbi. Men det er svært mange av oss som har et forhold til denne bilen, og i dag ruller det mange av dem som sivile veterankjøretøy rundt på de norske veier. Vi har også tidligere skrevet om biler som benyttes i Forsvaret, og det at det finnes mye spennende både med og uten belter – er det ikke noen tvil om.

Volvo Laplander

Dette er det originale navnet på det kjente militærkjøretøyet, som nå altså for lengst har gått over i pensjonistenes rekker. Men bilen hadde mange klengenavn om vi kan si det på den måten, her hjemme i Norge var Volvo Felt det mest brukte. I Sverige hvor bilen opprinnelig kommer fra, ble navnet ganske raskt Volvo Valp – ganske så sikkert fordi den er ganske så liten av seg.

Var i tjeneste ved de fleste avdelinger

Svenske Forsvaret

På 1960-tallet og mange år fremover, var Volvo Felt å finne over det meste av landet. Bruken av den var ganske allsidig, og den var kjent for å ta seg frem stort sett over alt. Uten at jeg har noe belegg for å si dette, er jeg ganske sikker på at Hæren var den største brukeren av Volvo Felt. Jeg har selv vært en del borti den, under min tjeneste i Forsvaret – og senere også sivilt som veterankjøretøy.

Svenske Forsvaret

Det ble laget en prøveserie av modellen, og den kom med Volvo sin B 16-motor. Kjente navn som Willys og Salisbury Axels, produserte henholdsvis girkasse og akslinger. Dette var en bil som var hundre prosent spesialdesignet for svenskene, men som Nato-landet Norge raskt fattet interesse for. Men modellene som Norge etter hvert kjøpte, hadde noe ulike tekniske spesifikasjoner enn det man fant hos prøveserien.

Produksjonsmodellen

Det ble ikke de store endringene fra prøveserien til den endelige produksjonsmodellen, den største forskjellen var nok at det ble litt større motor i produksjonsmodellen (B 18) Selv om bilen var av svensk fabrikat, så ble de norske utgavene av den montert sammen her i Norge. Dette skjedde på Raufoss Ammunisjonsfabrikk ved Gjøvik, hvor hele 2.273 biler rullet ut av fabrikklokalene på 1960-tallet.

Lisensprodusert sivil utgave

Det finnes også noen sivile utgaver av Volvo Felt, og den ble blant annet lisensprodusert i Ungarn som lagde en sivil utgave med modellnavnet Volvo C 202. Denne modellen fikk en B 20-motor, som altså er en god del større en B 18 som satt i de militære utgavene. Men denne utgaven ble aldri noen suksess, blant annet fordi prisen ble for høy på den.

Solgt på auksjoner over hele Norge

Etter hvert som Volvo Felt oppnådde en lang og tro tjeneste i Forsvaret, ble mange av de beste bilene solgt på auksjoner ut på det sivile markedet. Mange gjorde gode kjøp, og man kunne sikre seg en aldeles utmerket bil til cirka 10.000 kroner. Bilen er for lengst veterankjøretøy, men det at det finnes et stort antall svært godt bevarte Volvo Felt rundt i det ganske land – er helt sikkert.