Vedlikehold av snøscootere

Det er ikke så vanlig å ha snøscootere i Norge, selv om det begynner å bli mer vanlig. Så vedlikehold av snøscootere er ikke spesielt godt kjent i Norge. Dette begynner å merkes hos verksteder og hos forhandlere som får inn scootere med skader som enkelt kunne vært unngått med godt vedlikehold. Så for å gjøre det litt enklere for nye og erfarne eiere av snøscootere har vi samlet litt informasjon spesielt utformet for snøscooter eiere.

Viktig med god smøring

En av de store forskjellene mellom en snøscooter og andre kjøretøy er antallet bevegelige deler. En snøscooter har flere bevegelige akslinger i understellet. Dette kan være uvant og man glemmer å følge med på disse. Her samler det seg dessverre ofte vann fra snø og is, spesielt når maskinen står i ro en stund og ikke har blitt rengjort godt nok. Mange eiere kommer inn med en motor som ”knirker” i starten av sesongen. En rask sjekk avslører ofte at vann har blitt liggende i disse akslingene og de har begynt å ruste. Det er ikke vanskelig å forhindre dette. Hver aksling har en smørenippel. På denne fester du en fettpresse som presser vannet ut og fettet smører akslingen. Enkelt og greit og man unngår store verkstedsutgifter.

Det er viktig å bruke for mye fett. Smørefettet skal bare akkurat komme ut i enden av akslingene. Kommer det mer så blir det fort mye søl og dette kan være vanskelig å rengjøre.

Å smøre akslingene og andre bevegelige deler er strengt tatt bare nødvendig i slutten av en sesong. Men i noen tilfeller så kan sesongen være preget av mange milde dager hvor scooteren blir stående. Da kan det være greit å smøre den litt ekstra og sjekke at det ikke blir liggende for mye vann på den.

Etterstramming av bolter

 En scooter vil bli utsatt for mange slag og harde dunk i løpet av en sesong. Ujevne løyper og hopp kan svekke eller løsne bolter. Løse bolter kan i verste fall forårsake en stygg ulykke og det er ikke sikkert man merker at bolten er løs før det er for sent.

Dette er spesielt viktig på eldre modeller og da bør man gjerne sjekke dette med jevne mellomrom også i løpet av sesongen. Spesielt hvis scooteren kjøres mye og hardt. Dette kan spare deg for ubehagelige overraskelser. Spesielt er det viktig å sjekke understellet.

Plastdeler

En snøscooter har ikke bare mange metall deler, men de har også mange plastdeler. Slike plastdeler kan sprekke hvis de ikke vedlikeholdes. Dette gjelder både deksel og gummislanger. Dette burde være et kjent område for de fleste eiere av motoriserte kjøretøy. Fremgangsmåten er lik, nesten uansett hvor disse plastdelene sitter.

Plasten må rengjøres så den ikke sprekker på grunn av slag eller lignende. Gummislanger må tømmes for væske som kan ekspandere ved temperaturforskjeller. Så det gjelder å tenke beskyttelse og da kan en silikon spray hjelpe.

Lang levetid

Det er dyrt å investere i en snøscooter og derfor er vedlikehold svært viktig. Korrekt vedlikehold sørger for at du kan ha glede av snøscooteren i svært mange år og det begrenser utgifter til verksted. Samtidig er det viktig å ikke glemme at en snøscooter også bør sjekkes av et verksted med jevne mellomrom. En liten vedlikeholdsregning kan forhindre en større utgift senere.