”Mekking” på egen maskin

Noe av gleden med å ha et kjøretøy er selvsagt at man kan drive å skru på den og tilpasse etter behov. Gjøre motoren kraftigere, rense opp i sylindere og rett og slett jobb med motorsykkelen eller snøscooteren. Deler får man kjøpt på forskjellige butikker og det er nok av videoer på nettet som beskriver forskjellige teknikker.

Selv om dette er en viktig del av gleden med å ha motordrevne kjøretøy, så har det vist seg de siste årene at dette ikke lenger er like heldig. Det er mange faktorer som spiller inn her og det er nødvendig med mer kunnskap for å kunne gjøre dette trygt.

Kvaliteten på reservedeler

Det er relativt lett å finne reservedeler til motor i dag. Flere kjeder tilbyr reservedeler og erstatningsdeler. Disse kjedene, som er basert i Norge, kan stort sett tilby deler av god kvalitet. Ulempen er at prisen gjerne er høy. Derfor velger mange, spesielt ungdommer, å prøve å finne deler andre steder. Spesielt er det mange som ønsker å bestille deler til motorsykler, crosser, snøskuter og andre kjøretøy på Internett. Det er mange selskaper som selger mekaniske deler på nett til en svært god pris. Delene er produsert i lavkostnadsland og sendes i posten.

Problemet med disse delene er at svært mange av dem er av dårlig kvalitet. En lavere pris behøver ikke å bety at lavere kvalitet, men svært ofte så blir kvaliteten lavere når prisen synker. Så det gjelder å være svært selektiv når du skal velge hva du vil bestille over nett. Er dette en kritisk del som kan føre til en katastrofal svikt hvis kvaliteten er for dårlig? Eller er det en reservedel som vil være irriterende hvis den svikter, men den kan enkelt erstattes. Sistnevnte er greit å kjøpe fra utlandet, men alt annet bør man være ytterst forsiktig med å bestille fra ukjente kilder.

Mer datastyrt

Moderne biler styres nesten utelukkende av datamaskiner. Mekanikeren bare henter en pc, plugger en kabel inn i bilen og bilens innebygde datamaskin forteller hva som er galt. Det er teorien, men selvsagt vil det innimellom være behov for mer feilsøking.

Uansett, så er det slik at moderne biler ikke er laget for at man skal mekke.

Samme prinsippet ser man i økende grad på nyere motorsykler, crossere og andre kjøretøy. Svært mye er datastyr for å gjøre det enklere for eieren å vedlikeholde og gjøre reparasjoner rimeligere. Ulempen er at dette gjør det vanskeligere å få inn muligheten til å selv drive å mekke.

Så kan man si at dataen ikke behøver å være et problem. Det er sant nok og det finnes egne små datamaskiner som man kan kjøpe og som vil gjøre det samme som mekanikerens maskin. Problemet oppstår når man skal begynne å skru. Svært mange av delene er beskyttet av ekstra deksler og sitter inneklemt mellom andre deler. Man må nesten demontere hele maskinen for å skifte en lyspære.

Heldigvis så er de fleste moderne kjøretøyene godt bygget og er solide. Det skal mye til før de blir ødelagte. Så i fremtiden må man nok finne andre måter å pimpe kjøretøyet på. Kanskje blir flere interessert i å jobbe med lakk?