Anbefalinger for lagring av motorkjøretøy

Norge er et land hvor vær og kjøreforhold endrer seg raskt. Dette sliter på kjøretøy, spesielt hvis de ikke blir tatt godt vare på. Kjøretøy som motorsykler, snøscootere og lignende trenger litt ekstra ettersyn. Ofte er det ikke snakk om mye arbeid, mer snakk om enkelt og fornuftig vedlikehold.

Vanlig renhold

Overraskende mange som kommer med firhjulinger, motorsykler, snøscootere og lignende kjøretøy glemmer å vaske kjøretøyet. Å bruke 20 minutter på å spyle kjøretøyet etter brukt i skog og mark er viktig. Snøscootere må også børstes av og må rengjøres skikkelig etter avsluttet sesong.

Har du brukt kjøretøyet i skog og mark så må du gå over maskinen så du sjekker at det ikke er noen kvister eller annet som har satt seg fast. Så bør den vaskes så all gjørme og skitt fjernes.  Dette vil hjelpe å hindre rust og ikke minst, det er enkelt å se eventuelle skader.

Hvor grundig alt må vaskes er avhengig av modell og den tekniske standen. Er det en eldre modell så trenger de kanskje å få smurt noen lagre, motordeler og annet. Dette er noe som mange eiere kun gjør svært sjeldent, men det kan med fordel gjøres med jevne mellomrom. Har du hatt kjøretøyet en stund så vet du hvilke deler som trenger ekstra oppmerksomhet.

Grundigere vedlikehold

Når du setter kjøretøyet bort for sesongen, eller minimum hvert halvår så bør du ta en grundig sjekk av kjøretøyet. Hver type har sine særpreg, men helt generelt så bør man gå igjennom følgende sjekkliste:

  • Bensin kan koagulere så bruk gjerne en bensinstabilisator eller sørg for at bensinen ikke blir stående.
  • Sjekk batteriet og sørg for å følge retningslinjene for batteritypen. Hvis kjøretøyet skal stå stille en hel sesong så kan det være nødvendig å kjøpe en elektronisk lader eller ta ut batteriet.
  • Skal kjøretøyet stå i garasjen så fyll opp tanken og sjekk dekktrykket.
  • Svært mange kjøretøy bør ha et oljeskift før de blir stående i flere måneder. Hvis du har hatt problemer med å får startet opp etter at kjøretøyet har vært lagret, så kan det lønne seg å skifte olje.
  • Kjøretøyet må følges opp i løpet av sesongen. Sjekk den jevnlig så den ikke begynner å lekke olje eller få andre problemer. Det er surt å oppdage slike problemer etter at kjøretøyet har stått en hel sesong.

På verksted utenfor høysesongen

Etter å ha stått en sesong så kan det være på tide å få den på verksted. Derfor er våren en hektisk tid for alle verksted. Så det å få en time er ikke enkelt og skulle noe være galt med kjøretøyet så må man gjerne vente på deler.

Det er heldigvis ingenting i veien for at man kan sette kjøretøyet inn på verksted rett etter at sesongene over. Da er det sjelden så stort press på verkstedene. En annen fordel er at du ikke står og venter på at kjøretøyet skal bli ferdig. Den skal jo bare lagres og dermed gjør det ingenting om du må vente noen uker på en viktig del.