4 X 4

Kjøretøyer i forskjellige kategorier og bruksområder er det mange varianter av, de fleste merkene har sine egne varianter som de da konkurrerer seg imellom om kundene. Behovet er jo så forskjellig for privatpersoner, firmaer eller i det militære. Det er de forskjellige bruksområdene som har fått bilindustrien til å ha ett godt og variert utvalg av sine kjøretøyer. For de fleste av oss holder det lenge med en liten eller mellomstor bil til vårt daglige bruk mens i andre instanser har man behov for mere avanserte kjøretøyer.

Terreng kjøretøyer

Det å ha drivkraft på fire hjul eller mere kan være ett absolutt for noens behov, om man for eksempel har en vanskelig vei opp til boligen eller hytta er det greit med en firehjuls trekk bil. For etater som brannvesen, politi, militære eller andre etater som ferdes ute i terrenget er dette behovet også tilstede for å kunne komme seg raskt frem. Det har jo med tiden kommet mange forskjellige varianter av kjøretøy som har drivkraft på mere en to hjul og stadig utvikles det nye kjøretøy i denne klassen. For behovet og bruken endrer seg jo over tid så man må jo fornye seg her også.

Historien om 4 X 4


Historien om 4 X 4

Navnet 4 X 4 blir som oftest brukt på kjøretøyer med drivkraft på to akslinger, det kalles også firehjulsdrift eller 4WD. Men det finnes også kjøretøyer som har drivkraft på flere akslinger en dette, terreng gående lastebiler og andre store kjøretøyer kan ha drivkraft på alle akslingene. Systemet med drivkraft på flere akslinger vart utviklet før den moderne bilindustrien kom i gang. Det ble tatt patent på denne oppfinnelsen i 1893 av den Engelske ingeniøren Braham J Diplock. Han utviklet en traktor med en dampdrevet motor som da hadde drivkraft på begge akslingene samt hadde styring på alle hjulene. Lå langt foran de andre i bilindustrien denne mannen.Nestemann ut med en lignende oppfinnelse var Ferdinand Porsche med den første fire hjuls drevene elektriske bil i 1899. Den første personbilen med en forbrennings motor som kom med firehjulstrekk var den Tyske Spyker 60 H P som ble bygd for bilracet mellom Paris og Madrid i 1903.

Historien om 4 X 4

Bilen ble presentert av brødrene Henrik og Jacobus Spijker og de var en toseters bil som hadde konstant firehjulsdrift og var også den første bilen i verden med en sekssylindret motor og med firehjuls bremsesystem. Etter dette racet ble bilen ofte brukt i forskjellige bakke løp, noe den egnet seg veldig godt til. Man kan i dag ta en titt på denne bilen som er utstilt i Louwman Museet som ligger i Hague i Nederland. Den første bil produsenten som startet opp med å serieprodusere biler med firehjuls drift var det Amerikanske selskapet American Four Weel Drive Auto Company som ble grunnlagt i 1908.De startet opp med to forskjellige modeller, det var to tonns Nash Quad og den militære varianten på tre tonn som de kalte FWD Model B. Den militære varianten ble en standard modell for det Amerikanske militæret i flere år.